Abonnement, fr. abonner af oldfr. abosner ‘afgrænse’. Teaterøkonomisk afsætnings- og styringsinstrument, hvor kunden binder sig til billetkøb til et antal forestillinger i en sæson, ofte mod rabat. Kendes fra Venedig i midten af 1600-tallet, hvor operateatre sæsonvis udbød loger til leje. På Det Kongelige Teater findes A siden 1775 (oprindelig dog uden rabat), men det har formentlig også tidligere været muligt for fornemme familier at reservere en loge for en sæson. 1810-1930 bortauktioneredes loger og pladser til højstbydende forud for hver sæson. Andre A-typer knyttede sig til bestemte ugedage, hvilket vanskeliggjorde sæsonplanlægningen, idet abonnenter jo ikke skulle se samme stykke flere gange. I løbet af 1800-tallet indførtes A-systemer på mange national- og stadsteatre i Europa. De fleste intimteatre var i slutningen af 1800-tallet baseret på A, bl.a. for at undgå censur ved at fratage forestillingerne offentlig karakter og lade dem være forbeholdt medlemmer, hvilket samtidig var med til at skabe et stabilt økonomisk grundlag. I Frankrig var teatrene inddelt i klasser, og et teater, der var tildelt status som abonnementsteater, måtte ikke sælge billetter i offentligt løssalg.

A blev i det 20. årh. knyttet til et kulturpolitisk princip om at lette adgangen til kulturgoderne for alle. I dette lys ses den tyske Volksbühne-bevægelse, som delvis inspirerede et urealiseret forslag i den danske privatteaterbetænkning fra 1941 om en Teatercentral, der bl.a. skulle stå for en abon nementsordning. Arbejderbevægelsen realiserede 1946 en del af ideen med oprettelsen af ARTE, hvor lokale arbejdspladsrepræsentanter hvervede abonnenter til billige billetter i kraft af en mængderabat på teatrene i Kbh.

Med teaterloven 1970 åbnedes mulighed for statslig dækning af 50 % af den rabat, de københavnske privatteatre ydede, og 1972 etableredes en storkøbenhavnsk ordning, der 1974 blev gjort landsdækkende. Den gav teatrene fuld dækning, finansieret af stat og amter, for rabatten (dog ikke Det Kongelige Teater, der selv finansierer A-rabatten). Denne indirekte teaterstøtte uden kvalitativ vurdering, som ikke kendes uden for Danmark, rejste behovet for et regelsæt for, hvilke typer scenekunst der som ‘teaterforestilling-i-teaterlovens forstand’ kunne udbydes med A-tilskud. Siden midten af 1970'erne har A haft skiftende betydning for de stationære teatre (i 2004 solgtes i Kbh. ca. 420.000 billetter i A, mens tallet 30 år tidligere var mere end det dobbelte). A kritiseres ofte for at bidrage til en udynamisk repertoirepolitik uden mulighed for at tage en mislykket forestilling af plakaten eller forlænge en succesforestilling, pga. solgte abonnementsbilletter til den næste produktion. En væsentlig forklaring er også, at produktioner planlægges en-suite baseret på free-lance-skuespillere, der ofte er kontraktligt bundet til andet teater efter den planlagte spilleperiode. Danmarks Teaterforeningers virksomhed er helt beroende på A.

Med ændringen af Teaterloven i 2005 som følge af kommunalreformen erstattedes pr. 1.7.2007 den landsdækkende teaterabonnementsordning af et rent statsligt tilskud til formidling, som administreres af Kunststyrelsen og fordeles i tre puljer til hhv. landsdelsscenerne og Københavns Teater, til de øvrige stationære teatre samt til arrangører af turnerende teater. Herefter står de enkelte teatre og arrangører fri til at tilrettelægge helt individuelle abonnementsordninger eller samarbejde, hvilket bl.a. er tilfældet i hovedstadsområdet med teaterbilletter.dk og Ta’ i teatret. Se også Billetpris; Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab; Ta’ i TEATRET; Teaterbilletter.dk; Teaterforeninger.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig