Kirsten Dehlholm, f. 1945, dansk performancekunstner og teaterleder, uddannet tekstilkunstner 1969 ved Kunsthåndværkerskolen. D stiftede 1977 sammen med bl.a. scenografen Per Flink Basse kunstnerkollektivet Billedstofteatret, der virkede frem til 1985 med visuelle ‘menneske-iscenesættelser’. I 1985 dannede D teatergruppen Hotel Pro Forma, hvor hun lige siden har været kunstnerisk leder. Hun har skabt ca. 30 forestillinger, som blander forskellige kunstarter og medier, benytter særlige rum, teater- og udstillingsprincipper, forskellige tekster og kompositionsformer. Ofte er der tale om regler fra billedkunsten og forskellige typer af performative iscenesættelser: tableau, skulptur, gestus, parade, ritual, format, synsvinkel, lyd- og billeddissonans. Der benyttes både regler fra landskabsmaleriet og det modernistiske eller minimalistiske spil mellem rum og flade. D er forankret i billedkunstens udvikling mod installationskunst. Tematisk har hun beskæftiget sig med abstrakte forhold som tyngdekraft: Hvorfor bli’r det nat, mor? Århus Rådhus 1989, bykultur: Skibet Bro 1991 i Holstebro med ca. 700 lokale deltagere, blændværker eller synsperspektiver: Operation: Orfeo Musikhuset Århus 1993 og Navigare Arken 1996, kristendom: jesus_c_odd_size Malmö Högskola 2000, identitet og dannelse: Calling Clavigo Kanonhallen 2002, og ikke mindst virkningen af rum: Dobbeltøksens Hus/XX Kanonhallen 1998 og Stedets algebra Axelborg 2006. Endelig har D iscenesat mennesketyper og -formater som i Snehvides billede Kanonhallen 1994, hvor de medvirkende er virkelighedens dværge, et tvillingepar som illustrerer både spejlet og Dronningen, to jægersoldater og en Snehvide, som selv er vokset op med en stedmor.

D har også undervist i en række kunstpædagogiske sammenhænge og på teateruddannelser, hvor eksempelvis klassiske tekster som fx Tjekhovs Mågen, Ibsens Gengangere og Becketts Slutspil bliver iscenesat igennem enkle formaliseringer af gangbaner for skuespillerne og meget formelle instruktionsregler. Hermed elimineres underteksten, og der skabes plastiske og visuelle arrangementer, som dog rummer betydelige overraskelser og nye betydninger i forhold til synskonstruktioner i disse klassiske tekster. Se også Asiatisk indflydelse på vestligt teater; Billedstofteatret; Lysdesign; Personinstruktion; Stedsspecifik forestilling.

Teaterpriser: Initiativprisen, Kjeld Abell-prisen, Statens Kunstfonds Livsvarige kunstnerydelse, Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris.

Bibliografi: Dehlholm, K Hotel Pro Forma. Forplejningssted for formen 2004 & ‘Om Hotel Pro Formas værker’ i Elung-Jensen, P San se lig hed – performanceteater i DK 1997; Christoffersen, E E Hotel Pro Forma 1998; Elmer Billedstofteater 1977-85 1995.

Hotel Pro Formas hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig