Hotel Pro Forma, dansk performancegruppe, grundlagt 1985 af Kirsten Dehlholm. HPF er et turnerende performanceteater, som spiller både i Danmark og internationalt. Det er uden fast skuespillerstab og samarbejder med forskellige forfattere, komponister og performere alt efter den konkrete forestillings krav. Dehlholm har i HPFs regi skabt ca. 30 forestillinger, hvor kunstudtryk og medier er skiftende, og hvor rum, performere og temaer danner nye kombinationer.

Formsproget udspringer af billedkunstens udvikling mod installationskunst, og ofte er der tale om regler fra billedkunsten kombineret med forskellige typer af performative iscenesættelser: tableau, skulptur, gestus, parade, ritual, lyd- og billeddissonans. Samtidig er der ikke et bestemt hierarkiforhold mellem eksempelvis tekst og forestilling. Scenen kan etableres hvor som helst, også på et traditionelt teater, hvor teaterrammen bliver en del af iscenesættelsen, men centralt er det at værket i tilskuerpositionen udfordrer tilskuerens syns- eller høresans.

Der er i alle tilfælde tale om kunst, som er ét med den begivenhed, der udfolder sig i rummet i forhold til tilskueren, og at værket præsenterer sig selv som en ‘scene af virkelighed’, der indbefatter det konkrete rum, tilskuerens synssans og værkets musik, digte, koreograferede bevægelser eller objekter. Herved opstår den dobbelthed, at tilskueren ikke blot ser, men ser sig selv se på en bestemt måde inden for rammerne af kunstbegrebet. Se også JoAnne Akalaitis; Asiatisk teaters indflydelse; Lysdesign; Stedsspecifik forestilling.

Dramatiske værker: Hvorfor bli’r det nat, mor? Århus Rådhus 1989; Operation: Orfeo Musikhuset Århus 1993; Monkey Business Class Malmö Musikteater 1996; Jesus_c_odd_size Malmö Högskola 2000; Calling Clavigo Kanonhallen 2002; Theremin Hotel Pro Forma 2004-06; Jeg er kun skindød Christiansborgs Ridehus 2005; Stedets algebra Axelborg 2006; Sandbarnet Mogens Dahl Instituttet 2007.

Teaterpriser: Initiativprisen, Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris.

Bibliografi: Carlson, M Performance 1996; Christoffersen, E E Hotel Pro Forma 1998 & ‘Om Hotel Pro Formas værker’ i Elung-Jensen, P San se lig hed – performanceteater i Danmark 1997; Dehlholm, K Hotel Pro Forma. Forplejningssted for formen 2004; Kaye, N Art into Theatre 1996; Lehmann, N ‘Performance efter dekonstruktionen’ i Pedersen, H V Performance Positioner: mellem BilledTeater og PerformanceKunst 2003.

Gruppens hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig