Karakter, gr. af charassein ‘at indriste’, et kompleks af en dramatisk figurs fysiske, psykiske og moralske træk. If. Aristoteles må en K hverken være entydigt god eller ond og skal være konsekvent i sin indre opbygning. K-begrebet er ikke statisk, men afspejler skiftende epokers syn på individet og dets relation til omverdenen. K i det klassiske drama fremstår som en isoleret, men selvstændig åndelig helhed, ideelt set med heroisk-aristokratiske dyder som helten i Racines og Corneilles tragedier eller med en farverig forstørrelse af enkelte karaktertræk som K i Molières komedier. I det borgerlige drama er K afhængig af situationen, følelsesmæssigt, socialt, moralsk som i Denis Diderots melodramaer, mens en stigende interesse for subjektiviteten kulminerer i et romantisk K-ideal af et suverænt subjekt med et ‘absolut indre’ (Hegel). Det facetterede K-portræt, (dybde)psykologisk og socialt motiveret og udviklet gennem dramaets forløb bliver realismens ideal i det 20. årh. som hos Strindberg, Ibsen og P.O. Enquist. Avantgarden derimod nærer mistillid til K-begrebet og vil fx som symbolisterne ‘dehumanisere’ subjektet i dramaet til fordel for idéen. Brecht ønsker på sin side, hinsides psykologismen, at tegne ‘mennesket som proces’ underkastet historisk forandring. En fortsat skepsis over for den konsistente og helstøbte K og en forkærlighed for det fragmentariske og postindividuelle i K er et gennemgående træk i aktuel dramatik som hos Line Knutzon og Jokum Rohde. K modstilles ofte type som ‘dybere’, mere subtil end denne, eller som det særegne over for det generelle/universelle, som typen repræsenterer.

Bibliografi: Aristoteles’ Skrift om Digtekunsten 1958; Fuchs, E The Death of Character 1996.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig