Hofteater, I renæssancen og barokken var der prestige for hofferne rundt om i Europa i at have egen teatertrup og helst også eget teater, som efter fransk model kunne virke både som hoftrup og som offentligt teater. Opførelserne havde elementer af totalteater, hvor styrets pragt og vælde blev iscenesat med de højfornemme som aktører. I de spektakulære fester indgik teater sammen med musik, dans og fyrværkeri; Molières Tartuffe blev således skabt til en hoffest for Ludvig XIV i 1664. I Danmark blev det første H indrettet på Sophie Amalienborg i 1673, siden i Operahuset i Bredgade 1703, på Kbh.s Slot ca. 1712, 1766 på Christiansborg Slot, det nuværende Hofteatret, som fik dobbeltfunktion som teater for Cour et Ville (hof og by), og 1778 på Fredensborg Slot. I 1700-tallet gik udviklingen imidlertid i retning af, at teatret spaltedes ud fra hoffet, hvorved det ‘kongelige’ teater i realiteten blev nationalscene. Se også Komedieballet.

Bibliografi: Krogh, T Hofballetten under Chr. IV og Fr. III 1939; Strong, R Splendour at Court 1973.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig