Happening, eng. ‘hændelse’, ‘begivenhed’, avantgarde scenekunst, men er som begreb også indgået i dagligsproget som betegnelse for en uventet begivenhed af mere eller mindre kunstnerisk karakter, der ofte har indgribende funktion eller i det mindste virker forstyrrende på omgivelserne.

Den umiddelbare kunstneriske forudsætning for H er Black Mountain College med komponisten John Cage, der som lærer for mange af de amerikanske avantgardekunstnere inspirerede til bl.a. Jackson Pollocks action painting samt den japanske Gutai-gruppe, der udstillede i USA i 1958. Som genrebetegnelse anvendtes H formentlig første gang af den amerikanske kunstner Allan Kaprow i forbindelse med hans værk 18 Happenings in 6 Parts (Reuben Galleri, New York, 1959), men det var især gennem teaterteoretikeren Michael Kirby, at H hurtigt blev et samlebegreb for en række ikke-narrative forestillinger skabt af billedkunstnere som Claes Oldenburg, Robert Whitman, Red Grooms (The Burning Building 1960) og Carolee Schneemann (Meat Joy 1964) i 1950'erne og 1960'erne. I Europa blev H ofte aktionskunst, fx aktionisterne Joseph Beuys og Wolf Vostells dé-coll/age-aktion (Paris 1958) og 9-Nein-dé-coll/agen (Wuppertal 1963).

I historisk perspektiv skal H ses i forlængelse af tendenser i futurisme, dadaisme og Bauhaus-scene, hvor især billedkunstnere benytter sig af teatrets virkemidler, og det er i dag almindeligt at opfatte H som en form for performance. Happeningbegrebet vinder indpas i Danmark efter 1963, hvor det bl.a. anvendes om Fluxus-gruppens aktiviteter, men også om halshugning af Den Lille Havfrue 1964 og Solvognens aktionsteater 1974-77 o.a.

Bibliografi: Sandford, M Happenings and Other Acts 1995.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig