Fagforbund, I lighed med at faglærte arbejdere i sidste halvdel af 1800-tallet dannede sammenslutninger til at varetage medlemmernes interesser bl.a. i konflikter med arbejdsgivere, opstod også fagforeninger inden for teaterbranchen, idet strukturen og antallet i det enkelte land dog hang sammen med både teatersystemet og fagforenings traditionen. Fordi USA tidligt havde en organisationsstruktur med mange små håndværksfagforeninger, blev de forskellige teaterfaggrupper især i første halvdel af 1900-tallet organiseret i mange forskellige ofte meget lokale fagforeninger, mens man fx i Tyskland, med et stadsteater i hver af de større byer og en centralistisk fagforeningstradition, fik få store paraplyorganisationer, der organiserer både kunstnere og teknikere.

Mange kunstnerfagforeninger står i dilemmaet mellem at organisere så mange som muligt eller stille visse kvalitative krav for medlemskab. Det er ikke usædvanligt, at et skuespillerforbund ved optagelse stiller krav om en formel uddannelse eller et vist åremål af professionel karriere inden for branchen. Tidligere var det ikke ualmindeligt, at man skulle igennem en egentlig optagelsesprøve for at blive medlem. På skuespillerområdet har det somme tider været svært at forene individuelle kunstneriske behov (og status) med en fagforenings solidariske kollektive mål, og de fleste skuespillerforbund har i deres historie oplevet perioder, hvor kendte og vellønnede skuespillere har meldt sig ud eller dannet alternative organisationer.

Scenekunstfagforeninger i Danmark
DSF – Dansk Skuespillerforbund
TEF – Teaterteknikerforbundet (nu TL – Teknisk Landsforbund)
SDS – Sammenslutningen af Danske Scenografer
FDS – Foreningen af Danske Sceneinstruktører
DDF – Danske Dramatikeres Forbund
DAF – Dansk Artist Forbund

I lighed med øvrige faglige organisationer kan teaterfagforeningers opgaver sammenfattes i fire hovedområder: 1) indgåelse og fornyelse af kollektive overenskomster med arbejdsgiverparterne, 2) individuel bistand til medlemmerne og rådgivning i forbindelse med sikring af deres rettigheder, 3) varetagelse af medlemmernes uddannelsesmæssige interesser, samt 4) (kultur-)politisk påvirkning af lovgivnings- og bevillingsmyndigheder samt offentligheden. Hertil kommer ofte varetagelse af fordeling af kollektive ophavsretsmidler.

Mens fagforeningsafgiften for skuespillere i de fleste lande er et fast kontingent, betales i bl.a. USA og England i forhold til indkomsten; fx betales i USA til Actors’ Equity Association 2,3 % af ugeindtægten, dog max 300.000 $ om året. De nationale fagforeninger for skuespillere, dansere, sangere o.a. er internationalt organiseret i Fédération Internationale des Acteurs (FIA). Se også Dansk Artist Forbund; Dansk Skuespillerforbund; Danske Dramatikeres Forbund; Foreningen af Danske Sceneinstruktører; Sammenslutningen af Danske Scenografer; Teknisk Landsforbund.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig