Logeteater, teater med hesteskoformet teatersal, hvor etagernes tilskuerpladser er inddelt i rum, loger, med skillevægge. Fra teateropførelserne rykkede indendørs i fx corrales i Spanien eller de offentlige teatre i Frankrig og England, har balkonerne været inddelt i rum med lave skillevægge, nogle var forbeholdt kvinder, andre kunne man blot sætte sig i, hvis der var ledigt. De private franske hofteatre havde mere eller mindre lukkede loger på balkonerne, mens gulvet var forbeholdt den kongelige familie og de øverste embedsmænd.

Med operaens opståen i Italien i 1607 kom behovet for offentlige teatre, hvor udsynet til scenen var vigtigere end udsynet til kongen, som rykkede op på balkonen i en særlig stor kongeloge, samtidig med at tilskuerrummet blev hesteskoformet til afløsning for de rektangulære rum. Det affødte et behov for overklassen til at kunne overvære forestillingerne uden at måtte mænge sig med det almindelige publikum, og de lukkede loger blev indrettet med gardiner eller skodder, så man kunne afskærme sig fra nysgerrige blikke. En hel kultur udvikledes i logerne, som med bagvedliggende rum for tjenere, blev en slags dagligstue, hvor man, underholdt af musikken og sangen, kunne spille kort, modtage besøg, spise og drikke. Prosceniet var også indrettet med en eller flere loger i hver side, hvor man som publikum kunne tiltrække sig lige så megen opmærksomhed som kunstnerne på scenen. Logerne var de dyreste pladser i teatret og blev som regel lejet for en hel sæson af velstående familier.

Det første L med den moderne hesteskoformede sal og de lukkede loger var Teatro di San Cassiano i Venedig 1637, som samtidig blev det første offentlige operahus. Stadsschouwburg Amsterdam fulgte efter i 1638, og snart skød teatre op i hele Europa, alene i Venedig blev der bygget et nyt hvert år frem til 1641.

I Danmark var de første teatre også indrettet som L, Operahuset i Bredgade 1703, Københavns Slotsteater 1712, Lille Grønnegade Teatret 1722 og Komediehuset på Kongens Nytorv 1748 havde alle loger, i dag kan de stadig ses bl.a. i Hofteatret i Christiansborg fra 1767. I Christianskirken i Strandgade på Christianshavn, bygget 1759 af Komediehusets arkitekt Nicolai Eigtved, kan man se hvorledes et klassisk L var indrettet. I 1800-tallet gik man over til de åbne loger, som det i dag kan ses i fx Folketeatret, men fra 1900-tallet forsvandt logerne helt ud af teaterarkitekturen. Se også Bibiena; Høkerloge.

Bibliografi: Elling, C Operahus og Casino. Studier i det italienske Logetheater 1670-1830 1942.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig