Katrine Wiedemann, f. 1969, dansk instruktør, autodidakt. Debut med Ibsens Peer Gynt Får302 1992. Med fantasifuldhed og en ofte overraskende enkelhed i sine løsninger har W tilført begrebet visuelt teater en helt ny betydning i dansk teater, hvad enten det er det abstrakte, underiscenesatte som i Jokum Rohdes Det virkelige liv og Fantomsmerter – det virkelige liv II Kaleidoskop 1996 og 1997 eller det bragende og overdådige som i William Burroughs, Robert Wilson og Tom Waits’ musical The Black Rider Betty Nansen Teatret 1998. Hun har videreført arbejdet med Rohde med Nero Det Kongelige Teater 1998 og Pinocchios aske Det Kongelige Teater 2005 og arbejdet med klassiske tekster både i intimt format, fx Virginia Woolfs Orlando Betty Nansen Teatret 1993 og Lewis Carrolls Alice i underverdenen Edison 1997, og i stort format, fx Shakespeares Romeo og Julie Dramaten 2002 og Stormen Kaleidoskop 2003, samt H.C. Andersen/Nicole Maria Langkildes Havfruen Kaleidoskop 2005, Ibsens Nora (Et dukkehjem) Betty Nansen Teatret 2005 og Goethes Faust Det Kongelige Teater 2006. W debuterede som filminstruktør med Morten Korchs Fruen på Hamre 2000. Se også Nycirkus.

Teaterpriser: Karen Marie Thorsens Legat, Reumert-Prisen (Årets instruktør), Teaterkatten.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig