Irland, Religiøse spil var i middelalderen kendt her ligesom i det øvrige Europa, men teater i moderne forstand kom til I via de engelske administratorer af øen. Da Jarlen af Stafford, Thomas Wentworth, 1633 kom til Irland som ‘Lord Lieutenant’, lod han bygge et teater få hundrede meter fra Dublin Castle, The Werburgh Street Theatre. Skuespillertruppen var importeret fra England, ligesom dramatikeren James Shirley, der var katolik og stod på royalisternes side under den engelske borgerkrig. 1640 lukkede teatret efter at have opført det første stykke af en irsk dramatiker, Henry Burnells Landgartha. Året efter blev Wentworth halshugget for landsforræderi, bl.a. fordi han havde ansat en katolik som husdramatiker ved sit teater. Efter restaurationen opførtes 1662 et nyt teater i Dublin, Smock Alley Theatre, åbent for et mere socialt differentieret publikum end det gamle hofteater, og i de næste årh. kom flere teatre til, især i de større byer på østkysten. De irske teatres repertoire lignede de engelskes. London har altid tiltrukket irsk fødte dramatikere, og mange er emigreret til England og har skrevet deres væsentligste værker der, bl.a. George Farquhar, Oliver Goldsmith, R B Sheridan, Oscar Wilde og G B Shaw. Stykker med irske emner var længe en mangelvare, men med den voksende nationalfølelse fulgte også efterspørgslen efter en egentlig irsk dramatik. 1784 søgte skuespilleren Robert Owenson at skabe et irsk nationalteater i Dublin, men opgav efter to år, selvom der fandtes flere irske dramatikere, bl.a. John O’Keeffe, der i sine værker skildrede et pastoralt I, set i nostalgiens lys. Hundrede år senere gjorde Queen’s Theatre Royal sig til hjemsted for irsk dramatik, hvor et folkeligt, medlevende publikum højlydt kommenterede Dion Boucicaults og Hubert O’Gradys politiske melodramer.

Det var dog først med dannelsen af William Butler Yeats’ og Lady Augusta Gregorys Irish Literary Theatre, der i 1904 fik en nordirsk pendant i Ulster Literary Theatre, at kimen blev lagt til et egentligt irsk nationalteater. Teatret, der var turnerende, også internationalt, lagde ud med Yeats’ The Countess Cathleen 1899, skiftede 1902 de engelske skuespillere ud med irske og tog navnet The Irish National Theatre. Med finansiel hjælp fra Annie Horniman fik truppen 1904 en fast scene, Abbey Theatre i Dublin. Teatret, der fra starten havde et elitært præg, havde som målsætning at fremme en national irsk dramatik, der hentede sit stof fra den keltiske myte- og legendeverden, og som stod uden for politik. Yeats hadede i lige grad det realistiske og det kommercielle teater, og ved at operere med høje billetpriser håbede man at kunne undgå Queen’s støjende, folkelige publikum. Med Yeats, J M Synge og Sean O’Caseys dramaer oplevede The Abbey en glanstid, men mistede i 1930'erne sin førende stilling i irsk teater til det i 1928 etablerede Gate Theatre, der blev en scene for den internationale modernisme. Her blev i 1929 det første ekspressionistiske irske drama opført, Denis Johnston The Old Lady says ‘No’ efter at være blevet afvist af The Abbeys old Lady Gregory. I 1930'erne og 1940'erne, generelt en afmatningstid for irsk drama, gik Abbey Theatre over til et mere traditionelt repertoire som fx George Shiels populære, landlige komedier og melodramer. Som andetsteds i Europa opstod der i I i 1950'erne små kunstneriske scener som The Lyric Player’s Theatre i Belfast (grundl. 1951, eget teater i 1968) og The Pike i Dublin (1953-58), der tegnede sig for de irske førsteopførelser af Brendan Behans The Quare Fellow 1954 og Becketts Waiting for Godot 1955. 1957 etableredes The Dublin Theatre Festival, der har medvirket til at skærpe international opmærksomhed omkring irsk dramatik, og en række interessante på en gang politisk/socialt engagerede og formeksperimenterende dramatikere er vokset frem: Brian Friel, Tom Murphy, Frank McGuinness og Marina Carr.

Bibliografi: Ellis-Fermor, U The Irish Dramatic Movement 1954; Grene, N The Politics of Irish Drama: Plays in Context from Boucicault to Friel 1999; Hogan, R After the Irish Renaissance 1967; Morash, C A History of Irish Theatre 1601-2000 2002.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig