Mysteriespil, antagelig af lat. ministerium sacrum ‘hellig handling’, middelalderlig dramaform med bibelsk emne. Et af de ældste er Mystère d’Adam fra 1100-tallet. Spillene kunne være hele cyklusser, fra skabelse til dommedag, i en gennemspilning af det basale drama, kampen mellem de gode og de onde kræfter, strækkende sig over flere dage.

Fra at være opført på latin af gejstlige, flyttede de i løbet af 1400-tallet mere og mere væk fra det kirkelige regi og blev opført af fx håndværkerlaug på folkesproget. De var da enorme præstationer i udstyr og effekter – fra ildspyende monstre til flyvende engle – opført på simultanscener med helvede i den ene side og paradis i den anden og jordiske scenerier imellem, uden hensyn til sandsynlighed i tid, sted og handling. Udover dialog, publikumshenvendelser og fysisk spil kunne indgå musikalske islæt. Pageants, den engelske variant, opførtes på mobile vognscener. Der findes bevaret et antal cyklusser, bl.a. fra Coventry i England fra midten af 1500-tallet. M svandt hen i anden halvdel af 1500-tallet; kirken fandt de havde udartet, i England ansås de for at være for katolske, samtidig med at et verdsligt, professionelt teater gjorde sig gældende.

M har flere gange været forsøgt genskabt, bl.a. Tony Harrisons trilogi The Nativity, The Passion og Doomsday 1985 (Skabelsen, Lidelsen og Dommedag Gladsaxe Teater 1986/87) og Mike Poultons adaptation af York Millennium Mystery Plays 2000.

Bibliografi: Wickham, G The Medieval Theatre 1974.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig