Eksilteater, først og fremmest betegnelsen for de teateraktiviteter, som de 4.000 tyske teaterfolk, der var fordrevet af nazisterne i årene 1933-45, udøvede under emigration. E var deres kamp mod nazismen, og betegnelsen dækker både de ca. 900 stykker, der blev skrevet af ca. 500 forfattere i eksil, og de opsætninger, tyske teaterfolk i udlandet stod for, både på tysk og på eksillandets sprog. Det mest produktive center for tysk E var Zürcher Schauspielhaus. Den kendteste enkeltperson blandt de tyske teaterfolk i eksil er Bertolt Brecht og hans teateraktiviteter og forfattervirksomhed under eksilet i Danmark 1933-39, i Sverige 1939-40, i Finland 1940-41 og i USA 1941-47. Flere af Brechts store værker blev til under eksilperioden. Men også berømte tyske teaterfolk som Max Reinhardt og Erwin Piscator arbejdede videre under eksilet i USA. Tyske teateraktiviteter fandt også sted på mere eksotiske steder som Argentina (Freie Deutsche Bühne i Buenos Aires), Palæstina og Shanghai, ja i alt i 27 lande.

Bredere forstået kan E også siges at omfatte fænomener som engelske og nederlandske vandretrupper i 1600-tallet, der var fordrevet fra deres hjemlande af religiøse (puritanernes kunstfjendtlighed) og politiske grunde. Efter 2. Verdenskrig er teaterkunstnere blevet drevet i eksil fra Chile efter Augusto Pinochets fascistiske kup i 1973, og fra de østeuropæiske tidligere folkedemokratier flygtede talrige teaterkunstnere, der var truet af repression. E betegner et oftest smerteligt brud i hjemlandets teaterudvikling, men betyder for de lande, de eksilerede opholder sig i, nye internationale påvirkninger af teaterlivet.

Bibliografi: Engberg, H Brecht på Fyn 1966; Wächter, H-C Theater im Exil. Sozialgeschichte des deutschen Exiltheaters 1933-1945 1973.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig