Johann Wolfgang von Goethes Faust var fra 1932 den tyske skuespiller Gustaf Gründgens’ glansrolle. 1957 instruerede han forestillingen på Deutscher Schauspielhaus Hamburg, og spillede selv titelrollen, her fra filmversionen 1960.

.
Licens: Brukerspesifisert

Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832, tysk digter, dramatiker, instruktør, teaterdirektør og statsmand. Som ung delte G Sturm und Drang-generationens Shakespeare-begejstring og lidenskabelige engagement, og gennembruddet som dramatiker kom 1774 med Sturm und Drang-dramaet Götz von Berlichingen mit der eisernen Hand (Gøtz von Berlichingen med Jærnhaanden deklameret Det Kongelige Teater 1803, Dagmarteatret 1893) om spændingsforholdet mellem det patriarkalske samfund og det nye individualistiske menneskeideal. Brevromanen Die Leiden des Jungen Werther 1774 (Den unge Werthers Lidelser 1776) gjorde G til en efterstræbt forfatter, og 1775 modtog han en invitation fra hoffet i Weimar, hvor han blev tilknyttet det adelige dilettantteater som skuespiller, instruktør og dramatiker. 1791 blev han leder af Weimars hofteater, en stilling han trods vanskelige økonomiske forhold varetog indtil 1817 sideløbende med sin digtervirksomhed og andre officielle pligter i Weimar-staten. Her opførte han kun få af sine egne værker, Der Gross-Cophta 1791, Clavigo 1792 (Det Kongelige Teater 1809), Die Geschwister 1792 (De to Søskende Det Kongelige Teater 1795) og Die Bürgergeneral 1793, noget Shakespeare, men ellers A.W. Iffland, August von Kotzebue og F.L. Schröder.

Gs teaterarbejde kom dog i fokus, da han 1794 mødte den åndsbeslægtede Fr. Schiller med hvem han udviklede Weimarstilen. Hofteatret ombyggedes 1798, Schiller flyttede 1799 til Weimar og G indledte her sin klassiske epoke med iscenesættelser af alle Schillers værker, flere af sine egne værker som Die Laune des Verliebten 1767 (uropf. 1779 på Schloss Etlersberg med G i rollen som Eridon), Stella 1776 (uropf. 1806), Iphigenie auf Tauris 1800, (Iphigenia paa Tauris Det Kongelige Teater 1931) og Die natürliche Tochter 1803 sideløbende med klassikere af Terents, Voltaire, Molière, Marivaux, Racine og Calderón.

Livsværket Faust I og II (fragm. Det Kongelige Teater 1832, Faust I Det Kongelige Teater 1891), som G arbejdede på fra 1788-1831, og som blev kulminationen i forfatterskabet, behandler menneskeslægtens store spørgsmål. I samtiden blev det kun opført i fragmenter og hver del for sig; først 1876 vovede teatret i Weimar som det første at sætte en forkortet version af begge dele op. Eftertiden har siden forsøgt at tolke det faustiske univers, og der findes næppe et tysk drama, hvis sceniske realisation har voldt så meget hovedbrud. Max Reinhardt og Gustaf Gründgens satte kræfter ind på at tolke Faust ud fra deres egen tid i hhv. 1909-11 og 1957, ligesom Peter Stein gjorde det med sin iscenesættelse 2000 af den uforkortede 21-timers version af Faust I-II.

Dramatiske værker: Die Mitschuldigen 1768; Prometheus 1773; Satyros oder der vergötterte Waldteufel 1773; Erwin und Elmire 1775; Claudine von Villa Bella 1775 (Det Kongelige Teater 1787); Proserpina 1778; Jery und Bäteli 1780; Elpenor 1781-84; Scherz, List und Rache 1784-87; Egmont 1789 (Det Kongelige Teater 1834); Torquato Tasso 1790; Pandora 1810.

Bibliografi: Goethe, J W Aus meinem Leben. Dichtung und Wahrheit 1811-13; Carlson, M Goethe and the Weimar Theatre 1978; Flemming, W Goethes Gestaltung des klassischen Theaters 1949; Genast, E Af en gammel Skuespillers Erindringer 1946; Øhrgaard, P Goethe. Et essay 1999; Theater heute 7/2000.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig