Helge Refn, 1908-85, dansk scenograf, insisterede selv på stillingsbetegnelsen teatermaler. Fra 1929-31 arbejdede han hos Louis Jouvet i Paris, hvor han også gjorde bekendtskab med Kjeld Abell, der blev hans ven og samarbejdspartner, og til hvis skuespil han senere skabte flere dekorationer: Dronning gaar igen Det Kongelige Teater 1943, Dage paa en Sky Det Kongelige Teater 1947 og Vetsera blomstrer ikke for enhver Frederiksberg Teater 1950. Tilbage i Danmark fortsatte R det opgør med naturalismen i scenebilledet, som Svend Johansen havde indledt i 1920'erne. Han var aldrig fast knyttet til et teater, men foretrak sin frihed og arbejdede ved store og små scener med dramatik, der strakte sig fra klassikerne (især Shakespeare) over det moderne skuespilrepertoire til Apollo- og Dagmarrevyerne. Rs dekorationer og kostumer var præget af rene, klare farver og parrede enkelhed med næsten surrealistisk ynde. Han havde dyb respekt for teksten, som han lod styre scenografiens stil samtidig med at han betragtede dekorationen som en integreret del af forestillingen, hvilket lykkedes i særlig grad med en kongenial instruktør som Sam Besekow. R var desuden meget efterspurgt i Skandinavien.

R interesserede sig også for teaterarkitektur og skabte i 1935 en model til et lille forsøgsteater, der var inspireret af det elisabethanske teater. I 1970 lavede han s.m. arkitekten Holger Tangaa Hansen udkast til et hus for teater, koncerter og udstillinger og deltog i 1978 som konsulent i konkurrencen om et nyt skuespilhus til Det Kongelige Teater i tilknytning til Kgs. Nytorv. Se også Henrik Ibsen; Ernst Bruun Olsen; Scenografi.

Bibliografi: Elling, C Scenebilleder 1981; Møller, H S Helge Refn 1987.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig