Frank Wedekind, 1864-1918, tysk dramatiker. Ws første drama Frühlings Erwachen (Vaarbrud Skole- og Folkescenen 1930) om ung gryende kærligheds brutale konfrontation med et ufølsomt og seksualforskrækket samfund vakte skandale ved udgivelsen i 1891, og blev først frigivet af censuren 1912. Med sine krasse afdækninger af borgerligt hykleri kom W ofte i konflikt med censuren, og flere af hans stykker blev beslaglagt. I Der Erdgeist 1898 og Die Büchse der Pandora 1904 – 1913 slået sammen til Lulu (Mammutteatret 1991) og forlæg for Alban Bergs opera af samme navn 1937 (Grønnegårds Teatret 1996) – slap W den blinde drift løs, symboliseret af ‘det vilde skønne dyr’ Lulu. Omkring hende roterer et grotesk galleri af embedsmænd, akrobater, charlataner og ludere. W var fascineret af det amoralske individ, som han skildrede mesterligt i Der Marquis von Keith 1900. Han var selv skuespiller og optrådte ofte i sine egne stykker og skrev ballader, som han fra 1901 sang i kabareten Die elf Scharfrichter i München. W var opvokset med naturalismen, men havde rødder tilbage til C D Grabbe og Georg Büchner. Det var ikke tilfældigt, at det var ekspressionisterne, der for alvor opdagede ham. Brecht regnede ham – sammen med Lev Tolstoj og Strindberg – til det moderne Europas førende moralister.

Bibliografi: Seehaus, G Frank Wedekind und das Theater 1964.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig