Augusto Boal, 1931-2009, brasiliansk forfatter, instruktør og teaterpædagog. B udviklede en lang række arbejdsmetoder primært til teater, bl.a. statueteater, billedteater, forumteater og usynligt teater. Bs arbejde kan også kaldes politicoterapi. 1956-71 var han leder af Teatro de Arena (Arena Teatret) i São Paulo, og spillede først europæiske dramatikere indtil en vågnende social bevidsthed ansporede ham til at udvikle andre fortælleformer med fokus på den ‘uofficielle historie’ – først med Revolucão na América do Sul (Revolution i Sydamerika) 1960 og fra midten af 1960'erne rækken af Arena conta …-historierne som Arena conta Zumbi 1965 om kolonitiden og Arena conta Tiradentes 1967-68 om protesten mod militærregimet. Dette arbejde sendte ham i eksil i Argentina 1971-76, Lissabon 1976-78 og videre til Paris 1978, hvor han grundlagde Centret for studiet og udbredelsen af aktive teknikker for udtryk (CEDITARE). 1986 vendte han tilbage til Brasilien, hvor han dannede endnu et Centro de Teatro do Oprimido CTO – Rio (Center for De undertryktes teater). Der er i dag et internationalt netværk af grupper, der bruger og videreudvikler Bs teaterteknikker til sociale formål. Ikke mindst arbejdet med ‘den aktive tilskuer’ (spect-actor), der skal animere publikum til at blive aktive samfundsborgere i et mere ligeværdigt samfund.

1992-96 var B byrådsmedlem i Rio, hvilket gav ham mulighed for at bruge sin teatergruppe som kulturanimatører. Her udviklede han bl.a. Teatro legislativo (lovgivende teater), hvor borgere kunne komme med forslag til bystyret, som truppen dramatiserede offentligt i en form for forumteater. B var især inspireret af Brecht, Stanislavskij, socialreformatoren Paulo Freire og hans arbejde med De undertryktes pædagogik, og den psykodramatiske pionér, Jakob Levy Moreno.

Bibliografi: Boal, A For et frigørende teater 1979 & Stop! Det er magisk 1985 & Stop! Øvelser og lege for skuespillere og medspillere 1995 & Rainbow of desire 1996 (da. Lystens regnbue. Boals metode for teater og terapi 2000) & Legislative theatre 1998 & Hamlet and the Baker’s Son. My Life in Theatre and Politics 2001; The Drama Review T127, 1990.

Centro de Teatro do Oprimidos hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig