Teatersociologi, betegnelse for forskning i teatrets forhold til det samfund, det er en del af. Det kan være: 1) empiriske publikumsundersøgelser, dets sociale sammensætning, dets præferencer etc., 2) studier af teatrets rolle i samfundsmæssige sammenhænge og i forhold til bestemte gruppers eller klassers ideologi, 3) studier af teaterinstitutioners interne opbygning eller 4) studier, der bruger teatret som model for samfundet, hvor større eller mindre dele af samfundet forstås og fortolkes ud fra teatrets begreber om roller, om dramaturgier og vendepunkter, om helte og skurke osv.

Alle fire typer af T er repræsenteret i nordisk forskning fra 1960'erne og fremover: 1) Den svenske sociologiprofessor Harald Swedner vakte opsigt i Norden i slutningen af 1960'erne med sine empiriske undersøgelser, der viste, hvor snævert teaterpublikummet var, og hvor socialt skævt det var sammensat. Først 20 år senere søgte en svensk forskergruppe under ledelse af Willmar Sauter at nærme sig publikums oplevelse gennem undersøgelsesmetoden teatersamtaler. 2) Forskning, der kombinerede tætte analyser af enkeltforestillinger, og evt. produktionsprocessen, med analyser af publikum og forestillingens samfundsmæssige funktion, dukkede op i Norden efter 1970, repræsenteret af fx svenskeren Kurt Aspelin og danskerne Bjørn Andersen og Janne Risum, der udgav under navnet ‘Teatersociologisk arbejdsgruppe’. 3) En typologi over teaterinstitutioners opbygning blev 1991 udarbejdet af bl.a. den norske teaterforsker Anne-Britt Gran. 4) S.å. anvendte svenskeren Ingvar Holm teaterbegreber i studiet af politisk handling og retorik gennem to årh.

Et center for teatersociologi, Centre de sociologie du théâtre, har siden 1970 eksisteret ved Université Libre de Bruxelles.

Bibliografi: Andersen, B & Risum, J Om ‘Sandkassen’ 1971; Aspelin, K Timon från Aten. Ett drama en uppsättning ett möte med publiken 1971; Duvignaud, J Sociologie du théâtre 1965; Gran, A-B & Paoli, D D Teaterorganisering. En tverrfaglig tilnærming 1991; Holm, I Politik som teater. Från Bastiljen till Helgeandsholmen 1991 & Teater 3. Publik Organisation Samhälle 1981; Sauter, W & Isaksson, C & Jansson, L Teaterögon. Publiken möter föreställningen, upplevelse-utbud-vanor 1986; Swedner, H & Egeland, B Teatret som social institution 1974.

Universitetet i Bruxelles' hjemmeside

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig