Reel handling, Benyttes om den sceniske handling af Stanislavskij, Jacques Copeau, Antonin Artaud og Eugenio Barba for at understrege, at skuespillerens imagination eller indlevelse involverer dennes nervesystem og kropsmuskulatur. Odin Teatrets virke retter sig mod teatret som ekstradaglig reel handling, hvor Barba benytter begrebet sats til at angive et komplementært grundprincip i skuespillerens tankemønster og fysiske handling: handlingens retning forudsætter en tilbagetrækning i modsat retning, og overrasker dermed tilskueren på et reelt rytmisk, nervemæssigt plan. Barba søger at skabe en marginal teaterkultur og bruger metaforer som ghetto, eksil, de flydende øer for at udtrykke teatrets egen selvstændige reelle virkelighed uden for samfundet som overflødig, men nødvendig.

Bibliografi: Barba, E De flydende øer 1988 & En kano af papir 1994.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig