Fængselsteater, teater skrevet eller instrueret og spillet af indsatte, undertiden med hjælp fra professionelle teaterfolk. Inspireret af reformpædagogikken efter 1945 har F været en kunstnerisk og terapeutisk metode til at lette dagligdagen for indsatte i den vestlige verden. I Danmark opførte Kaj Nielsen en række socialpædagogiske ekstemporalspil med fanger i Herstedvester i 1950'erne. I 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne instruerede skuespilleren Bent Conradi Dagens ret af Arnold Wesker (Vridsløselille 1982), Stiftelsen af Buero Vallejo (Vridsløselille 1985), Et tomt rum af Sandro Key-Åberg (Vridsløselille 1988 og Horsens 1989) og Ved vejs ende af Robert Sherriff (Sdr. Omme 1992).

I 1957 instruerede Herbert Blau Becketts Waiting for Godot i San Quentin-fængslet i USA, og siden oprettelsen af The San Quentin Drama Workshop i 1961 har fanger og siden 1974 eksfanger opført en lang række af Becketts skuespil. Prison Performing Arts St. Louis har gennemført to lange produktioner: The Hamlet Project 2000-02, The Oedipus Project 2002-04.

Der findes en lang række organisationer til støtte for fangers og eksfangers kunst- og teaterarbejde. I 2000 dannede Escape Artists (England), CETEC (Italien), Kunst & Knast (Tyskland) o.a. Prison Arts Network i forbindelse med fængselsteaterfestivalen Knastfestival i Berlin. Det kan dog også gå galt, når fanger medvirker i teater. I 1999 spillede to nynazistiske fanger med i Lars Norén og Riksteaterns turnéforestilling, Sju/Tre, hvilket i et tragisk særtilfælde endte med at fangerne røvede en bank og skød to betjente.

Bibliografi: Conradi, B Teater bag tremmer 1999; Nielsen, K Ekstemporalspil som diskussionsoplæg 1959.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig