Drengeskuespillere, er i vestlig sammenhæng især knyttet til renæssancen. Bl.a. i England agerede trupper af D såsom The Children of the Chapel Royal, der i perioder omkring 1600 optrådte på Blackfriars Theatre. Såvel denne som Paul’s Boys betød konkurrence for ‘voksne’ trupper som Shakespeares, og der hentydes til dem i Hamlet (III, 2) hvor Hamlet instruerer skuespillerne. D gik siden ofte over i en voksen karriere.

D var også på anden vis en vigtig komponent i Shakespearetidens teatre; eftersom kvinder ikke måtte optræde på scenen, blev kvinderoller udført af D. I sine kvindefigurer har Shakespeare således måttet tage hensyn til mulighederne i udtryksregistret. Med kvinders adkomst til scenen og mere markante idéer om sandsynlighed i den senere del af 1600-tallet blev D et marginalfænomen. Egentlige børnetrupper kendes fx fra 1700-tallets pantomimer, som den der blev ledet af den legendariske Nicolini, og som er blandt forudsætningerne for den casortiske pantomime.

I ikke-vestligt, traditionelt teater begynder uddannelsen til skuespiller meget tidligt, og drenge ses i ganske krævende partier, som i det urgamle indiske kutiyattam teater. Se også Børn på scenen.

Bibliografi: Hillebrand, H N The Child Actors: a Chapter in Elizabethan Stage History 1926; Jardine, L Still harping on Daughters: Women and Drama in the Age of Shakespeare 1983; Mantzius, K Engelske Theaterforhold i Shakespearetiden 1901 & Skuespilkunstens Historie III 1897-1916.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig