Didaktisk teater, teaterformer, der lægger vægt på at meddele en bestemt erkendelse eller, i ikke teaterprofessionelle sammenhænge, også at udvikle indsigter i de kollektive funktioner, selve det at skabe teater er baseret på. Allerede de gamle grækere kendte til teatrets didaktiske potentiale, og sådanne hensigter lå tillige bag det senere (humanistiske) skoledrama. Efter 2. Verdenskrig fik DT en opblomstring gennem en stor interesse for Brechtsepiske teater og specielt for hans lærestykker. Det sociale og politiske klima, der gjorde Brecht så populær, var også udgangspunkt for en række eksperimenter med teater og drama i holdningsskabende arbejde i skoler og organisationer, specielt blev rollespil anvendt for at skabe politisk bevidsthed og udvikle solidaritet med mennesker i undertrykte situationer. Augusto Boal udviklede flere teaterformer under fællesbetegnelsen De undertryktes teater, der har tilføjet DT mange interessante nuancer.

Bibliografi: Braanaas, N Dramapedagogisk historie og teori 1992.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig