Tronfølgefejden, slagsmål i Det Kongelige Teater 25.11.1771 mellem officerer og studenter i forbindelse med den 9. opførelse af Niels Krog Bredal og Giuseppe Sartis syngestykke Tronfølgen i Sidon. Kritikeren Peder Rosenstand-Goiske havde i oktober i første udgave af Den Dramatiske Journal angrebet værket i stærke vendinger, hvilket foranledigede Bredal til at skrive et modangreb formet som et efterstykke: Den dramatiske Journal eller Critik over Tronfølgen i Sidon og uddele fribilletter til en større gruppe officerer, som skulle støtte forestillingen som klakører. Situationen udviklede sig dog uden for kontrol, og kampene bølgede i Kbh.s gader resten af natten. Fejden demonstrerede to modstridende samfunds- og kultursyn, Det Kongelige Teaters glidende overgang fra hofteater til det borgerlige teater, den danske teaterconnaisseurs fødsel og dermed et teatersyn, som anså den stiliserede spillestil som naturstridig. Johannes Ewald latterliggjorde officerernes andeliTi De brutale klappere 1773.

Bibliografi: Overskou, T Den danske Skueplads II.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig