New York City, Siden den sene kolonitid har NYC været USA's teatrale hovedstad, (i konkurrence med Philadelphia i de tidligste år). Med grundlæggelsen af NYCs havn som nordamerikansk handelscentrum udviklede byen sig til et finanscentrum, og med det voksende borgerskabs velstand steg behovet for underholdning. Teatret udviklede sig langsomt og udspillede sig if. de tidligste kilder som amatørforestillinger på kroer og beværtninger. En avisnotits fra 1732 fortæller om et stationært teater i NYC – formentlig oprettet af den engelske koloniadministration. I midten af 1700-tallet begyndte omrejsende teatertrupper at komme til NYC for at rejse videre rundt på det amerikanske kontinent. Trods religøs modstand grundlagde den engelske skuespiller David Douglass’ teatergruppe en række teatre i byen, fx The John Street Theatre 1767, som blev et af byens første permanente teatre. Med grundlæggelsen af The Park Theatre i 1798 voksede interessen for teater kraftigt, og fra begyndelsen af 1800-tallet steg antallet af teatre i NYC voldsomt, som regel på eller i nærheden af Broadway. Efterhånden rykkede byen – og dermed teatrene – uptown, og de teatre, der stod tilbage downtown, blev overtaget af forskellige etniske og sociale grupper, biografer og vaudeville-teatre.

Med udviklingen af et nyt teatersystem i begyndelsen af 1900-tallet, hvor en producent lejer et teater for en enkelt produktion i modsætning til det tidligere system, hvor en gruppe spillede i repertoire på sit eget teater, udvikledes det teaterbillede, der findes i NYC i dag. Teatrene i NYC er i dag opdelt i downtowns eksperimenterende teatre og uptowns kommercielle Broadway-teatre. Off Broadway og Broadway er den dominerende producent af såvel kommercielt som eksperimenterende teater i USA, og succesfulde forestillinger, der produceres på Broadway eller Off Broadway, spilles typisk sæsonen efter i det regionale teater i resten af USA. Denne udvikling hænger sammen med uddelingen af prestigefyldte priser som Tony, Obie og Pulitzer, der oftest gives til forestillinger spillet i NYC. Fra 1980'erne, hvor omkostningerne for Broadway-produktioner eksploderede, er udviklingen dog også gået den anden vej, således at de regionale teatre hver for sig eller sammen producerer en forestilling, som først turnerer til de deltagende teatre ude i landet, for til sidst at spille i NYC.

Bibliografi: Adler, S On Broadway: art and commerce on the Great White Way 2004; Henderson, M C The City and the Theatre: the history of New York Playhouses: a 250 year journey from Bowling Green to Times Square 2004.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig