Mark Ravenhill, f. 1966, engelsk dramatiker, fik sit gennembrud med Shopping and Fucking på Royal Court Theatre i 1996 (CaféTeatret 1998); et storbyeventyr, der beskriver sex og konsum som det postmoderne samfunds absolutte omdrejningspunkt. Hans næste stykke Faust Is Dead 1997 (Faust er død Mungo Park 1997) er en helt fri bearbejdelse af Faustmyten, mens han i Some Explicit Polaroids 1999 (Knivskarpe Polaroider Aarhus Teater 2000) lader en gammel 68’er mødes med en nutid, hvis værdier han forgæves prøver at forstå, og en fortid, han ikke længere har noget forhold til. Rs hidtil mest ambitiøse stykke Mother Clap’s Molly House 2001 foregår i London, dels i nutiden, dels i det 18. årh. og viser kontrasten mellem datidens overskridelse af seksuelle tabuer kontra nutidens helt ‘frie’ og forudsigelige seksuelle provokationer. R fik fra starten ry for at være en provokerende (In-yer-face) dramatiker, men dramaturgisk set trækker han på klassiske konventioner og dramatiske forlæg.

Dramatiske værker: Handbag 1998; Totally Over You 2002; Product 2005; The cut 2005 (Snittet Aarhus Teater 2006, Husets Teater 2007).

Bibliografi: Sierz, A In-Yer-Face-Theatre 2000.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig