Gerald Thomas, f. 1954, brasiliansk instruktør og dramatiker. T startede som billedkunstner, hvilket har præget hans teaterstil markant. I et overvældende billedsprog væver han drømmeagtige sekvenser sammen med abstrakt musik, selvbiografiske referencer (‘the wandering Jew’) og litterære citater af forfattere som Beckett og Franz Kafka, som fx i hans debut Quatro vezes Beckett 1985. Op gennem 1990'erne skabte han en række happenings og rave parties i São Paulo og Rio de Janeiro. G har samarbejdet med teaterfolk verden over: fra La Mama og komponisten Philip Glass til Heiner Müller. I Danmark har han gæstespillet med sit kompagni Opera Seca i Kanonhallen med The Flash and Crash Days 1992, The Empire of Half Truths og Unglauber 1994 samt skrevet og instrueret Chief Butterknife and the Haunting Spirit of his Archenemy, Kryptodick Dr. Dantes Aveny 1996.

Bibliografi: Fernandes, S Gerald Thomas em Cena, Memória e Invenção 2000; George, D Flash and Crash Days: Brazilian Theater in the Post-Dictatorship period 1996.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig