Bulgarien, Teaterudviklingen i B tog fart i slutningen af det 19. årh. under den nationale bevægelse for uafhængighed ledet af Dobry Voinikov. Han stiftede 1864-76 flere amatørgrupper i mange byer, hvis repertoire bestod af bulgarske dramatikere. Efter 1878, da B fik sin selvstændighed, dyrkedes i særlig grad haiduk-dramaer baseret på folkelige overleveringer om de nationale helte. Det første statslige teaterensemble etableret 1881-83 i Plovdiv med støtte fra bl.a. Bs mest prominente dramatiker Ivan Vazov, flyttede 1888 til Sofia og blev 1904 omdannet til nationalscene, der lod sig påvirke af Europas moderne strømninger. I mellemkrigstiden var det især den tyske ekspressionisme, der gav genlyd i mange instruktørers arbejde, bl.a. hos den kunstnerisk orienterede Geo Milev og den politisk bevidste Boyan Danovsky, samt i de nystiftede teatre Opiten Teatar (Det Eksperimentelle Teater) og Teatar Studia (Teatret Studio). Til periodens mest populære dramatikere hørte mestre i satiriske komedier, Stephen Lazarov Kostov, Yordan Jovkov og Stoyan Mikhailovski.

Efter 2. Verdenskrig blev B en socialistisk stat underkastet sovjetisk kontrol, hvilket betød et kvælertag for teatret, som delvis lettede i slutningen af 1950'erne. Efterfølgende blev der åbnet for en radikalisering af de sceniske udtryk i 1960'erne, 1970'erne og 1980'erne. De nye tendenser kunne først og fremmest spores hos dramatikere som Yordan Radichkov og Stanislav Stratiev.

Bibliografi: Guiorova, S Le Théâtre dramatique Bulgare 1979; Natev, A The Bulgarian Music, Theatre, Art 1979; Shoulov, I The Bulgarian Theatre 1964; Bulgarian Centre of the ITI The Bulgarian Dramatic Art 1979; Bulgarian Encyclopaedia 1936.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig